Coke And Sundae

Karya Dari Ilya Abdullah

PETIKAN DIALOG NOVEL

"Jangan menyibuk hal luar dan dalam kain orang! Itu aku punya sukalah. Kau patut jaga je luar dan dalam kain kau!"

"Aku tak pakai kainlah Yan. Aku pakai seluar." Mengekeh Syakir ketawa. Azyan mencebik. Kurang asam punya lelaki.

PETIKAN DIALOG NOVEL

"Aku bagi kau pilihan Cik Nur Azyan. Kau nak diheret atau didukung. Kalau pada akulah kan aku lebih suka dukung kau."

"Dua-dua tak hingin! Dah-dah aku nak balik!" Azyan menyeringai. Kau paksa aku macam mana sekalipun aku tidak akan masuk kelab teater yang menggelikan itu! Tidak!

Coke And Sundae 3

BAB 3

AZYAN ketap bibir melihatkan skuter kesayangan dihimpit oleh sebuah motosikal berkuasa tinggi. Cagiva pulak tu. Tahu sangat dia milik siapakah motosikal besar yang megah sangat menghimpit skuternya. Milik Muhammad Syakir bin Ilyas. Pelajar senior terhangat di pasaran. Hangat sangatlah tu konon!

Amboi mamat ni! Siap ada sticker Chelsea FC pada motosikal dia.

Kalau korang nak tahu, aku ni peminat sejati Chelsea FC. Kelab kegemaran aku tu! Aku paling anti dengan kelab Manchester United. Berlagak bagus, konon. Entah apa yang menarik sangat dengan Christiano Ronaldo tu? Rambut macam burung belatuk! Sekarang dah masuk kelab Real Madrid pulak. Konon-konon dia pemain yang bagus sangatlah tu. Apa taknya, dia pemain termahal yang dijual oleh Manchester United.

Tapi kalau kelab liga Sepanyol... aku sokong Barcelona, beb. Lionel Messi terror tackle bola kat padang.

Si cicak kobeng ni… apa yang aku minat, itulah juga yang dia minat. Hairan benor (benar) aku dibuatnya.

Tapi ada ura-ura yang aku dengar dulu dia penyokong kelab Manchester United. Patutlah aku tak boleh ngam dengan dia sebab awal-awal lagi memang dia tu ‘musuh’ aku. Beralih anginlah tu.

Azyan mengenakan helmetnya. Bukan helmet yang bentuk kura-kura tu, tau. Dia ni jenis yang ikut peraturan kerajaan. Bukannya apa, Tuan Mejar Idris siap bagi ‘pesanan penaja’ setiap kali dia keluar rumah dengan menaiki skuter.

"Yan… bawa skuter tu elok-elok. Ikut peraturan jalan raya. Kau kalau jadi minah rempit ayah rempit kau sekali. Jangan sesekali kau cuba merempit, Yan. Nahas Yan ayah kerjakan nanti. Ingat, Yan. Pandu cermat jiwa pun selamat."

Itu ‘pesanan penaja’ daripada Tuan Mejar Idris buat anak dara tersayang setiap hari.

Naik boring telinga Azyan mendengarnya. Kalau tak dengar nasihat pulak, berbalau merah satu badan. Tak pun kena tekan tubi dua ratus kali. Boleh pengsan dibuatnya!

Apa tidaknya, Tuan Mejar Idris hampir pitam bila anak daranya ini pernah ditahan polis kerana turut serta dalam kumpulan mat rempit.

Ala… bukan sengaja nak merempit dengan budak-budak motor tu. Kebetulan saja terjoin group dia orang masa itu. Apa lagi, rempitlah sekali.

Alih-alih kantoi dengan Tok Janggut. Nasib baik kenal dengan Tok Janggut. Takdelah kena tahan kat lokap. Itu pun setelah dikasi sedikit ceramah dan bebelan daripada Tuan Mejar Idris.

Balik rumah memang dah sah-sah kena rotan. Sapu minyak gamat kat belakang badan. Kalau diingatkan balik insiden ni, mesti Azyan ketawa sendiri.

"Mana pulak melaun (malaun) ni? Aku tengah kelaparan ni," desis Azyan.

Ala… bukan Azyan tak larat nak tolak motosikal besar Si Syakir ni. Dia cuma malas nak menghabiskan tenaga. Perut tengah lapar. Malas nak isi perut kat Kak Min CafĂ©. Menu tak best! Bazir duit aje. Ayah pun dah masak kat rumah. Lagi sedap.

Dua jam kemudian, muka Azyan dah berasap. Muka mamat tu masih tidak muncul-muncul lagi. Azyan dengan selamba menendang motosikal besar Syakir. Berkali-kali dia tendang motosikal Syakir, melepaskan geram. Tak dapat tuan, motosikal pun jadilah!

"Kemik sikit kau ganti!"

Kedengaran suara Syakir dari jauh.

Azyan bercekak pinggang. "Aku tak nak ganti!"

"Motosikal ni mahal, tau. Hadiah birthday dari abah aku. Aku sayang dia macam isteri aku sendiri. Macam aku sayang kat aku jugaklah!" kata Syakir sambil mengusap-usap motosikalnya.

"Uwek! Gelinya aku!"

"Aik! Belum nikah dah berisi (mengandung). Cepatnya kau, Yan."

"Cakap baik-baik sikit cicak kobeng. Aku bagi sebijik nanti!" Azyan kepal penumbuknya.

Syakir ketawa. "Kau bagi, aku ambik aje."

Azyan tidak banyak berubahnya. Kasar! Dia saja yang berani menyakat dan bergurau dengan anak gadis itu.

"Loyar buruk kau ye. Ei, kenapalah aku dipertemukan dengan kau lagi? Macam takde muka lain kat dunia ni."

"Apa salahnya? Aku ni lagi handsome dari buah hati pengarang jantung kau tu. Macamlah aku tak tahu kau tengah nak mengurat Haziq, budak dari fakulti kejuruteraan tu. Dari kau mengurat dia, baik kau mengurat aku."

Makin giat Syakir mengusik Azyan.

"Jangan menyibuk hal luar dan dalam kain orang! Itu aku punya sukalah. Kau patut jaga aje luar dan dalam kain kau tu!"

"Aku tak pakai kainlah, Yan. Aku pakai seluar."

Syakir ketawa besar.

Azyan mencebik. Kurang asam punya lelaki. "Lawak kau tak kelakarlah!"

"Aku tak cakap lawak aku kelakar. Yan… tak boleh ke kita berdamai sekejap? Aku belanja kau sundae. Kau nak tak?"

Syakir sudah mengalihkan motosikalnya. Saja dia menghimpit skuter Azyan. Bukan ada apa-apa niat pun. Dia cuma ingin melengahkan Azyan daripada terus pulang ke rumah.

"Aiyer… aku tak suka sundae la. Manis. Kau memang sengaja nak kenakan aku ke?"

"Sundae lebih sedap dari Coke, apa. Coke tu tak elok minum selalu, Yan. Bahaya untuk kesihatan."

"Lantak akulah! Dah Coke tu minuman kegemaran aku. Dahlah! Bertekak dengan kau ni buang masa aku aje. Aku nak blah. Lapar ni. Nak balik rumah makan nasi."

Azyan sudah bertenggek di atas skuternya. Masa untuk beredar setelah berjam-jam memanaskan punggung dalam dewan kuliah.

"Aku join sekali, boleh?"

"Kau nampak ni?" Azyan tunjukkan penumbuknya.

"Eee... takutnya…." Syakir mengacah.

Bertambah-tambah kerut muka Azyan. Aku debik jugak mamat ni nanti. Makin dilayan, makin dia loyar buruk!

"Syakir! Syakir! Tunggu kejap!"

Terkocoh-kocoh Haziq berlari mendapatkan Syakir yang masih berada di tempat parkir motosikal.

Kehadiran Haziq disambut dengan senyuman manis di bibir Azyan.

Senyuman berbalas senyuman.

Syakir jadi pemerhati. Bila masa pulak Azyan jadi perempuan yang menggeletis? Tidak seperti Azyan yang dikenalinya sebelum ini. Azyan yang serius ke hulur ke hilir dengan buku.

"Baru balik, Yan?" soal Haziq lembut.

"Haah. Awak kenal dia ni ke?" tanya Azyan sambil menudingkan jarinya pada Syakir.

"Kenal sangat! Aku abang sepupu dialah." Syakir menjawab bagi pihak Haziq.

Berubah air muka Azyan. Biar betul! Ah, sudah! Habis aku kalau gini.

"Ya… Syakir ni abang sepupu saya. Awak kenal dia ye?"

Perlahan-lahan Azyan anggukkan kepala.

Syakir tersengih. Dia memang dah tahu Azyan minat pada Haziq, sepupunya itu.

Haziq ada bercerita tentang seorang pelajar junior yang menjadi sebutan di kolej. Seorang gadis comel yang sering menjadi perhatian pelajar-pelajar lelaki sebab kecomelannya.

Bila Syakir selidik, gadis itu adalah Azyan. Gadis yang begitu memusuhinya ketika di sekolah menengah dulu. Gadis yang selalu buat Syakir menjadi bengang. Naif sangat dan slow dalam menggunakan otak walaupun dia seorang gadis pintar.

"Agaknya dia gadis yang abang sukakan dulu, tak?" tukas Haziq.

Tajam dia meneliti wajah Azyan. Rasa-rasanya bukan kut. Gadis dalam gambar yang Syakir tunjukkan pada dia nampak berbeza sekali. Gadis dalam gambar itu tampak garang dan tegas.

"Kau merepek apa, Ziq? Bukan dia nilah! Gadis yang abang minat tu lagi cantik dari dia," gerutu Syakir.

Azyan mencebik. Macam aku tak tahu siapa yang kau maksudkan tu, Syakir. Aku tahulah Emelda tu lebih cun dari aku. Si gedik tu memang jadi pujaan hati kau dari sekolah dulu. Kau selalu bezakan aku dengan dia, kan? Bila aku dah cantik gini kau mulalah jealous pulak!

"Ya… kau memang salah orang, Ziq. Kami kenal gitu-gitu aje masa sekolah dulu."

Azyan mengiakan. Dia pura-pura ketawa. Control Azyan… control… jangan sampai terkantoi dengan Haziq. Mati kau kalau Haziq tahu siapakah diri kau dulu. Dari data yang diperolehi oleh Salwa, Haziq tidak suka perempuan yang ganas-ganas.

"Ya… kenal gitu-gitu aje." Syakir sudah buat senyuman berbahayanya.

Azyan benci sangat dengan senyuman itu. Ni mesti ada agenda tersembunyi yang dirancang dek cicak kobeng bermulut cabul tu. Ini tidak boleh jadi! Syakir pasti akan menggunakan peluang yang ada untuk mengugutnya. Azyan perlu buat persediaan.

"Saya balik dululah ye. Bye, bye."

Azyan start skuter kesayangannya cepat-cepat. Lama melayan nanti susah pulak kalau tersilap cakap.

"Bye, bye."

Haziq melambaikan tangan pada Azyan. Siap dengan senyuman yang memukau hati Azyan lagi tu.

Timbul lagi simbol love pada mata Azyan. Tak boleh tahan dengan senyuman Haziq tu. Lenalah malam ini tidur Azyan yang sedang dipanah beribu-ribu panahan cinta.

"Kau minat pada dia ke Ziq?" tanya Syakir.

Dia mencuit bahu Haziq.

"Emmm…. sukalah jugak. Tapi takut nak dekat dengan dia. Aku dengan dia macam langit dengan bumi aje. Abang pun tahu Haziq gemuruh sikit dengan perempuan ni. Lebih-lebih lagi dengan gadis comel macam dia."

"Ooo…." Syakir mengusap-usap dagunya yang licin. "Kau lapang tak?"

"Kenapa?"

"Temankan aku ke kedai CD kejap. Nanti aku belanja kau sundae."

"Sundae lagi…."

Macamlah aku ni kanak-kanak Ribena, keluh hati Haziq.



TERMENGAH-MENGAH Syakir berlari menuju ke pintu pagar. Sesak nafas dia dibuatnya. Boleh pulak motornya buat hal di pertengahan jalan. Sudahlah dia bangun lambat pada hari pertama persekolahan. Tali kasut pun tak sempat nak ikat dah.

Hari ini dia berlari mengalahkan orang yang bertanding di balapan. Apa tidaknya, anjing Mr. Chan mengejar dia dari belakang. Entah apa halnya pulak anjing sewel tu naik angin hari ini? Entah-entah anjing Mr. Chan tu tak dapat mengurat anjing betina cun di sebelah rumahnya tu. Ala… anjing betina tu pun perasan lawa sebenarnya. Setakat bulu ciput gitu dah nak berlagak.

Alamak, pintu pagar dah tutup! Syakir melihat jam di tangan. Dia sudah terlewat sepuluh minit. Mata pelajaran pertama pastinya sudah pun bermula. Apa lagi, Syakir brek mengejut.

"Kenapa awak lambat?!"

Tengkingan seorang pengawas depan matanya itu buat Syakir terkejut beruk. Amboi! Garang nak mampus! Cubalah tanya elok-elok. Ini main tengking-tengking orang aje! Woi! Aku budak baru la dan awak tu pulak seorang perempuan. Tak manis berbahasa kasar. Muka saja nampak lemah lembut. Dahlah tocang tinggi macam ekor kuda!

"Kenapa tak jawab soalan saya tadi?"

Syakir tersentak. Kemain (bukan main) garang pengawas di depannya ini. Muka pun serius habis.

Pengawas lelaki di sebelahnya relaks saja.

"Siapa nama awak?"

"Muhammad Syakir."

"Nama penuh! Takkan tak ada nama bapak di belakang. Habis tu, siapa pulak yang kasi nama awak tu kalau bukan mak bapak awak!" leter gadis itu dengan suara yang tetap meninggi.

Syakir sempat menjeling pada tag nama yang tersemat di baju gadis itu. Nur Azyan… sedap nama dia tu. Tapi… orangnya garang mengalahkan singa jantan time mengawan!

"Awak pekak ke? Saya tanya siapa nama penuh awak?!"

"Dekat tag nama awak tu takde pun nama bapak awak?" Syakir menjawab.

"Berani awak menjawab ye. Saya ulang sekali lagi! Siapa nama penuh awak? Itu pun kalau awak tak nak jalan itik round satu kawasan sekolah ni!"

Main ugut nampak....

"Nama saya Muhammad Syakir bin Ilyas. Puas hati?"

Gadis itu mencatatkan sesuatu pada buku notanya. "Kelas awak?"

"Saya tak tahu lagi."

Gadis itu mengangkat kepalanya yang asyik menunduk tadi.

Nyaris terburai ketawa Syakir apabila melihat wajah gadis di depan matanya itu. Ingatkan cun tadi. Rupa-rupanya tidak. Patutlah asyik menunduk saja.

"Macam mana awak boleh tak tahu kelas awak pulak?"

Kelihatan berbaris pendakap gigi di dalam mulut pengawas perempuan yang garang itu.

Cepat-cepat Syakir menekup mulut. Gadis ini lebih dahsyat daripada Ugly Betty.

"Saya budak baru. Hari ini hari pertama saya di sini. So, manalah saya tahu kelas saya lagi," balas Syakir selamba.

"Hmmm…." Gadis itu mendengus kecil. "Zam… kau bawa budak baru nak belajar ni jumpa pengetua."

"Okey."

Barulah pengawas seorang tu nak bersuara. Ingatkan bisu tadi.

"First day dah lewat. Ingat, jangan lewat lagi selepas ini. Pagar sekolah tutup tepat pukul tujuh setengah pagi. Seminit pun tidak boleh terlewat." Dia berleter lagi.

Syakir angkat kening. Bengang betul dengan minah ni. Berlagak!

"Dia ketua pengawas sekolah. Dia tu memang tegas. Lebih baik jangan lawan kata-kata dia, kalau nak selamat la." Pengawas bernama Zam itu memberitahu.

"Patutlah…."

Ketua pengawas rupa-rupanya. Tengok mamat ni pun macam okey aje dengan minah tu tadi. Dah biasa agaknya.

Usai melaporkan diri kepada pengetua, seorang guru perempuan menunjukkan kelasnya. Dalam perjalanan ke kelasnya, Syakir terserempak lagi dengan gadis yang menahan dia di pintu pagar tadi. Gadis itu kelihatan sedang mendenda dua orang pelajar di luar kelas.

Nampak kecut wajah kedua-dua pelajar terbabit.

Guru perempuan itu merapati Azyan. Nak tak nak Syakir pun terpaksa mengekori langkah guru perempuan itu.

"Selamat pagi, cikgu," tegur Azyan apabila menyedari guru perempuan itu menghampirinya.

"Selamat pagi, Azyan. Awak lapang tak lepas waktu sekolah nanti?"

"Lapang. Kenapa cikgu?"

"Cikgu nak adakan mesyuarat untuk pasukan bola tampar kita petang ini. Awak maklumkan pada ahli yang lain nanti ya."

"Baik, cikgu."

Syakir menundukkan kepala sambil terus membuntuti cikgu tersebut. Buat masa ini dia tidak mahu bertentangan muka dengan gadis itu. Hilang terus mood!

Itulah cerita perkenalan pertama Syakir dengan Azyan. Pertemuan seterusnya menghangatkan lagi perkelahian di antara mereka.

Syakir tersenyum sendiri bila teringat cerita semasa dia sekolah menengah dulu.

Coke dan sundae tak boleh bercampur ke? soalnya sendiri di dalam hati.

"Along, kalau adik ngurat Kak Yan… macam mana? Adik dah kamceng dengan dia, tau!"

Adiknya Syamil muncul mengejut di depan pintu bilik.

Kus semangat! Nasib baik tak ada lemah jantung. Kalau tidak, mahu kojol dia kena sergah. Budak seorang ni kalau muncul bukan nak bagi salam dulu.

"Ngurat la. Macam mana tuisyen adik dengan dia?"

Syakir bingkas bangun dari katil. Dia menanggalkan t-shirt yang dipakai lalu dilontarkan ke dalam bakul pakaian.

"Buat permulaan ini, okey. Dia tak tahu siapa adik lagi. Kenapa along nak adik masuk kelas tuisyen Kak Yan? Adik kan dah pandai macam along. Along nak adik intip dia ye." Syamil menggoyang-goyangkan jari telunjuknya.

"Buat ajelah apa yang along suruh. Itu pun kalau adik nak along belikan adik PS3."

Syakir kenal sangat dengan perangai Syamil. Buat kerja mesti ada upahnya.

"Nak, nak!"

Mata Syamil sudah terbayang-bayangkan permainan kesukaannya itu. Setakat ini Syakir sudah membelikan dia PS2 dan PSP. Dapat PS3 nanti boleh dia menunjuk pada kawan-kawannya nanti. Ha ha ha!

"So, apa perkembangan intipan adik setakat ni?"

Syamil laju melangkah masuk ke dalam bilik Syakir. Dia terus duduk di sisi abangnya itu. "Kak Yan yang along panggil gorilla tu sekarang nak jadi lebih feminin. Nak jadi lemah lembut dan penuh kesusilaan. Betul ke dia dulu lebih maskulin dari lelaki, along? Macam tak percaya aje…."

Syamil menongkat dagu. Dia tengok Azyan itu memang comel. Masa mengajar pun lemah lembut aje. Tak pernah garang pun. Saja aje kut Syakir mahu kelentong dia. Siapa yang tak mahu mengurat orang comel macam Azyan. Dia pun boleh jatuh hati. Nasib baik dia budak sekolah baru belajar.

"Feminin…."

Syakir terdiam seketika. Kemudian dia pecah ketawa. "Patutlah pun dia nampak lain sangat sekarang ni."

Syakir tepuk dahi. Tak terfikir pulak dia.

"Amboi! Meriahnya ketawa."

"Adik mesti tak percaya kalau along cakap. Sekejap ye."

Syakir bingkas menyelongkar laci almari bajunya. Sekeping gambar dikeluarkan lalu dihulurkan kepada Syamil.

"Gambar siapa ni?"

"Tengoklah betul-betul."

"Biar betul."

"Betullah, apa yang tak betulnya?"

"Impossible."

"Possible…."

"I don’t believe it. Betul ke ni gambar Kak Yan? Mana along cilok (ambil) ni?"

Terkebil-kebil mata Syamil melihat gambar tersebut. "Biar betul ni…."

"Betullah!" Syakir mengiakan.



KITA lihat pulak cerita yang di sebelah sini. Muncung sedepa Azyan di meja makan. Mulutnya terkumat-kamit membebel.

Encik Idris hanya diam sambil menyuap nasi di pinggan. Matanya tetap tajam merenung ketiga-tiga orang anaknya. Ada saja yang buat pasal. Sudah tahu Azyan jenis degil dan panas baran, masih juga mahu diusik.

"Depan rezeki tak baik masam muka, Yan," tegur Encik Idris. Dia jeling Anuar yang buat muka tak bersalah.

Anuar yang paling kuat menyakat Azyan. Tetapi, Anuar jugak yang banyak mengajar adiknya itu jadi lebih gagah daripada lelaki.

Segala-galanya bermula bila suatu hari Azyan balik dalam keadaan yang comot dan kusut-masai ketika di tadika dulu. Bila ditanya, Azyan hanya diam.

Azuan dan Anuar pergilah mengintip. Rupa-rupanya ada sekumpulan budak lelaki membuli Azyan. Peliknya Azyan sedikit pun tidak menangis atau melawan balik. Diam saja menurut kehendak budak-budak tersebut.

Bila Azyan balik rumah, Azuan dan Anuar paksa Azyan bercakap. Si adik pun ceritalah dari A hingga Z.

Anuar naik berang. Dia turunkan ilmu yang konon-kononnya tersimpan di dada. Tak sedar yang awak tu pun budak kecik jugak masa tu. Ajar si adik agar tahu mempertahankan diri dari dibuli.

Daripada seorang budak perempuan yang hanya duduk diam dan tidak bersuara banyak, Azyan telah bertukar menjadi budak perempuan yang terlebih aktif. Habis dikerjakan budak-budak lelaki yang membulinya. Malah ada yang bawa mak bapak jumpa ayah mereka.

Tiga-tiga kena balun (pukul) dengan rotan Tuan Mejar. Sejak itu Azyan nak jadi gagah macam abang-abangnya.

Ayah pula tidak menghalang si anak perempuan jadi kuat. Lagi lasak, lagi bagus! Kena denda pun setara dengan dua abangnya. Tak perlu susah sangat lagi nak menjaga si anak gadis seorang itu. Sebab orang kata jaga anak gadis ni macam jaga sekandang lembu.

Itu kisah asal usul Azyan menjadi lebih kuat dan gagah macam lelaki.

"Macam mana boleh salah target, Yan?" soal si ayah bila si anak gadis masih dok senyap. Nasi dalam pinggan tak terkuis sedikit pun.

"Siapa suruh mamat sengal tu lalu depan rumah kita? Lagipun bukan Yan sengaja nak baling pasu bunga tu kat kepala dia. Abang Nuar yang mengelak." Azyan buka mulut menjawab.

"Kalau abang tak elak, kena kepala abanglah. Kesian anak Mak Timah Radio. Satu kepala berbalut. Macam kepala mumia dah," sampuk Anuar.

"Padan muka dengan dia jugak! Yan memang nak belasah dia pun sebab suka sangat report kat mak dia yang mulut mengalahkan radio tu. Ada hati nak Yan jadi awek dia konon…."

"Yan!"

Encik Idris jegilkan biji mata. Tak sudah-sudah marahnya pada Si Fadhil tu. Dah tahu budak tu sewel sikit, dilayan jugak. Salah siapa? "Esok pergi tengok anak teruna Mak Timah Radio tu kat hospital. Minta maaf kat dia."

"Buat apa? Mengabiskan minyak skuter Yan aje. Bukannya koma kat ICU pun. Mengada-adalah mamat sewel tu!" Azyan membantah.

"Yan…."

Encik Idris keraskan suaranya sedikit. Azyan ni, ada saja jawapan yang diberikan.

"Ala… pergilah. Bukan luak pun. Mamat tu bila tengok muka kau kuranglah sakit dia tu. Bukan kau tak tahu Mak Timah Radio pun berkenan sangat nak jadikan kau tu menantu dia." Menyampuk lagi abang yang seorang ni.

"Yan debik abang nanti!" Azyan sudah lipat lengan kemejanya hingga ke paras siku.

"Yan…."

Si ayah menjeling lagi.

Azyan turunkan balik lengan kemejanya.

"Nuar pun pergi sekali dengan Yan. Dua-dua pergi minta maaf dengan Fadhil. Jangan lupa bawa buah tangan sekali. Ini arahan. Sebarang bantahan atau surat-menyurat tidak akan dilayan. Muktamad!!!!"

Ayah bangkit membawa pinggan ke singki.

"Hmmm...."

Makin panjang muncung mulut Azyan. Dia memang menyampah kalau menghadap muka Fadhil yang selalu tersengih macam kerang busuk. Dah la masa kecil dulu hingus selalu meleleh kat hidung. Eee… gelilah!

"Buruk betul mulut muncung-muncung gitu. Tak cun dah. Kalau mamat tu tengok, mesti dia reject Yan jadi awek dia."

Azuan yang baru menghabiskan dua kali tambahan nasi dalam pinggan memberikan komen. Kelaparan sangatlah tu. Tak padan dengan badan yang kurus melidi.

"Eh! Kau tahu ke siapa mamat malang yang bakal jadi adik ipar kita tu?"

Anuar segera merapati Azuan. Cerita panas ni! Tak patut dilepaskan.

"Tahu sesangat."

"Abang jangan nak cari pasal dengan Yan pulak!"

Lengan kemeja yang dilurutkan tadi naik semula ke pangkal siku. Melotot mata Azyan memandang kedua-dua abangnya itu. Auranya sudah makin menghampiri Azuan dan Anuar.

"Ayah! Yan jadi gorilla lagi!" jerit Azuan dan Anuar sebelum mereka dikerjakan oleh adik tersayang.

Leher Azuan dan Anuar sudah dipaut oleh Azyan.

Si ayah bercekak pinggang di depan mereka.

Azuan dan Anuar sudah berpeluh satu badan. Tahu dah, mesti kena denda lagi.

"Tiga-tiga tekan tubi seratus kali!" Perintah Tuan Mejar Idris.

Dan ketiga-tiganya menganggukkan kepala, menurut perintah.

0 comments:

Post a Comment