Coke And Sundae

Karya Dari Ilya Abdullah

PETIKAN DIALOG NOVEL

"Jangan menyibuk hal luar dan dalam kain orang! Itu aku punya sukalah. Kau patut jaga je luar dan dalam kain kau!"

"Aku tak pakai kainlah Yan. Aku pakai seluar." Mengekeh Syakir ketawa. Azyan mencebik. Kurang asam punya lelaki.

PETIKAN DIALOG NOVEL

"Aku bagi kau pilihan Cik Nur Azyan. Kau nak diheret atau didukung. Kalau pada akulah kan aku lebih suka dukung kau."

"Dua-dua tak hingin! Dah-dah aku nak balik!" Azyan menyeringai. Kau paksa aku macam mana sekalipun aku tidak akan masuk kelab teater yang menggelikan itu! Tidak!

Coke And Sundae 2

BAB 2

"ADUH!"

Sebiji bola menghentam tepat-tepat atas kepala Azyan. Terduduk kawan tu dibuatnya. Timbul bintang-bintang atas kepala Azyan. Dah macam cerita kartun dalam televisyen pulak.

Salwa mencangkung di sisi Azyan yang sudah hangin satu badan. Kesian pada teman baiknya itu. Entah siapalah yang bermain hingga bola boleh melantun ke luar kawasan. Tepat kena target pulak tu. Nasib baik tak kena nyonya-nyonya atau mak cik-mak cik. Kalau tidak, mahu ada yang pengsan tepi jalan. Siapa yang susah? Mereka dan keluarga mereka.

"Nasib baik kepala kau keras, Yan. Kalau tak, mau ada kesan benjol kat situ," suara Salwa.

"Ye, nasib baik aku dilahirkan dengan kepala yang tahan lasak ni. Siapa la punya kerja ni? Sepak bola target kepala orang! Dengki sungguh pada aku yang comel ni," gerutu Azyan.

"Agaknya ada orang berkenan dengan kau, Yan."

"Berkenan otak kau! Mana ada orang yang suka kat perempuan, sepak bola target kepala orang yang dia suka? Gila ke!"

"Mana tahu, taktik mengurat alaf baru." Salwa tersengih.

"Ini bukan nak mengurat, tapi nak cari bala!" Azyan mendengus.

Salwa jongket bahu. Azyan kalau dah naik hantu, muka sebiji macam gorilla!

Seorang pemuda berlari ala-ala pelari marathon menghampiri mereka berdua. Dia bercekak pinggang sambil memandang kedua-dua gadis yang bolehlah dikatakan dalam kategori cun-melecun itu.

Salwa membantu Azyan bangun.

Azyan menyapu kotoran yang melekat pada belakang seluarnya.

"Assalamualaikum."

Siap bagi salam tu.

"Waalaikumsalam."

Azyan menjeling tajam pemuda itu. Dia pandang pemuda itu atas bawah. Sah! Memang sah! Sahlah bola yang bedebuk atas kepala dia milik pemuda depan matanya itu.

Kalau sudah pakai jersi Chelsea FC dengan seluar pendek paras lulut, stoking hampir paras lulut dan kasut yang dipakainya memang dah sah-sah (pasti) kasut bola, maka bola ini adalah milik mamat yang tengah buat muka poyonya tu.

"Sakit ke?"

"Apa yang sakit?"

"Kepala kau tu?"

Jarinya ditudingkan pada kepala Azyan.

Sengal punya mamat. Kalau dah bola itu hentam kuat kat kepala ni, tentulah sakit. Boleh pulak dia tanya soalan bodoh tu. Huh! Tak sekolah punya orang!

"Taklah! Sedap sangat. Rasa macam kena cium dengan Dennis Oh aje. Teringin nak kena lagi sekali!" perli Azyan, sinis dan pedas.

Untuk pengetahuan semua, aku memang suka dengan hero Korea ni. Kalau nak tengok macam mana rupa dia ni, korang cari la VCD atau DVD drama bersiri Korea bertajuk Yue Hee The Witch. Dia berlakon sebagai second hero. Yang jadi chef tu. Dia ni handsome... sebab dia anak kacukan. Meleleh air liur dibuatnya… salah seorang calon lelaki yang bakal jadi boyfriend yang aku cari selain The Rock.

Susah nak cari lelaki pilihan aku ni. Memang cerewet. Perempuan… biasalah. Nak yang handsome aje, kan?

"Oh! Baguslah kalau bola itu ‘sedap’ kena kepala cik adik ni. Tak perlulah saya risau."

Pemuda itu ketawa kecil.

Kurang asam gelugor! Boleh pulak dia ketawa sakan. Merah menyala muka Azyan.

Salwa jongket bahu. Tak tahu nak kata apa. Begini kau nak jadi gadis yang lemah lembut dan penuh kesusilaan? Azyan… Azyan… mana azam baru kau tu? Kata nak jadi lebih feminin. Sekadar omong kosong, tak guna kawan. Patutlah kau dapat gelaran gorilla time sekolah dulu.

"Apa yang kau pandang-pandang aku? Nak kena bedal (pukul) ke?"

Mak oi! Kasarnya bahasa. Muka aje comel awek seorang ni! Tertelan air liur pemuda itu. Dia tunjuk pada bola yang berada dalam tangan Azyan.

Azyan baru perasan yang bola mamat tu ada dalam tangannya. Ini peluang baik kalau nak balas dendam. Azyan memalit senyuman di bibir.

"Awak nak bola awak ye?" tanya Azyan.

Akal jahat mula menjalar dalam otak. Siaplah kau mamat sengal!

"Yelah cik adik oiii!"

Apesal minah ni sengih semacam aje aku tengok? Seram sejuk dibuatnya. Macam aku pernah tengok senyuman macam tu. Tapi, di mana ya? Pemuda itu mengusap-usap dagunya yang licin.

"Yan… sudahlah tu. Maafkan aje dia," bisik Salwa.

Risau dia apabila melihat muka Azyan senyum menakutkan itu. Tiba-tiba dia teringat kisah dua budak lelaki yang kononnya ala-ala nakal di sekolah mereka dulu.

Budak-budak itu junior mereka. Diorang (dia orang) lemparkan batu pada kepala Azyan hingga berdarah sebab marahkan Azyan yang report pada guru disiplin kerana merokok dalam tandas.

Azyan tak balas tapi dia hanya tersenyum-senyum kucing, gitu.

Mereka tak tahu itu senyuman untuk membalas dendam.

Balik sekolah memang budak dua orang tu kena hentam teruk dengan Azyan. Lepas itu mereka terus beri tabik hormat pada Azyan. Dah rupa macam mafia pulak bila budak-budak itu jadi anak buah Azyan.

Cikgu-cikgu pun naik hairan.

Tiada sesiapa yang tahu hal tersebut kecuali Salwa.

Memang Azyan layak memegang jawatan ketua pengawas di sekolah. Ramai pelajar yang takutkan dia.

"Kau ke tepi Wawa. Aku nak kasi ajar mamat sengal ni. Berbintang kepala aku kena bola, tau."

"Jangan rosakkan program kita, Yan. Kau kan nak jadi feminin. Nanti lari pulak buah hati pengarang jantung kau bila dia tengok kau ganas macam ni. Kau pun tahu Haziq selalu joging kat kawasan sini."

Salwa cuba memujuk Azyan. Harap-harap menjadilah. Bila gorilla mengamuk, ingat senang ke nak kasi dia cool balik? Payah!

"Emmm… betul jugak kata kau. Malu aku kalau Haziq tengok aku jadi gorilla depan mata dia. Melepaslah aku nanti. Aku kan dalam proses dan nak jadi awek dia. Turun peratusan markah aku nanti."

Termakan juga Azyan dengan kata-kata Salwa.

Salwa menarik nafas lega. Keadaan sudah selamat. Sebut nama Haziq akan buat Azyan menukar fikiran. Apalah yang menarik sangat pada Haziq yang nampak bagus sangat pada pandangan mata Azyan tu? Hipokrit, ada la! Azyan pun boleh tersangkut. Gagah ke Haziq tu depan mata Azyan? Rasa-rasanya Azyan lagi gagah dari mamat yang konon perasan macho tu.

Si pemuda masih terkebil-kebil melihat gelagat gadis cun depan matanya itu. Entah apalah yang dibincangkan oleh kedua-dua gadis cun itu. Bola dia masih belum dipulangkan. Teman-teman sepermainan tengah menunggu. Game masih berjalan.

"Cik adik… bola saya," kata pemuda itu. Dia sudah menadah tangannya.

"Ambiklah!" kata Azyan sambil melontar kasar bola di tangannya kepada pemuda tersebut.

Betullah macam pernah jumpa, bisik hati kecil pemuda itu. Dia masih cuba mengingati wajah gadis comel di sebelah gadis yang bertudung itu. Otaknya tidak berfungsi dengan baik. Antena masih mencari saluran yang betul, itu sebab imej pun kabur.

"Wawa… jom blah," ajak Azyan seraya menarik lengan Salwa.

"Awak bernasib kali ini," suara Salwa perlahan sewaktu melepasi pemuda terbabit.

Pemuda itu garu kepala. Tidak mengerti apa yang dimaksudkan oleh Salwa itu. Bola sudah berada di dalam tangan. Dia berlari mendapatkan kawan-kawannya semula.

"Handsome, kan mamat tadi tu?" Salwa bersuara ketika mereka sedang menghadap teh tarik di kedai mamak.

"Handsome ke?" balas Azyan acuh tak acuh.

Hatinya membengkak. Wajah Haziq tidak kelihatan hari ini. Ponteng pulak mamat tu berjoging. Penat saja dia bersiap cantik-cantik untuk menarik perhatian Haziq.

"Handsome la dia. Aku suka kat rambut dia yang ala-ala Korea Jepun tu. Kau kan suka hero-hero cerita Korea Jepun tu. Dia lebih handsome dan cute dari Haziq, apa..." desis Salwa.

Alahai… apesal la kau ni buta sangat Azyan oi! Mamat tadi memang lebih handsome daripada Haziq. Ada iras-iras Eiji Wentz, pelakon Jepun tu. Sedap jugak mata memandang. Aduhai... bertuahlah perempuan yang jadi girlfriend dia tu nanti. Berdegup kencang jantungku dibuatnya!

"Kau ni kenapa, Wawa? Merah muka kau. Dah mula naik mianglah ni. Aku tengah tension, kau boleh buat muka menggatal kau tu," marah Azyan. Tangannya laju menarik cuping telinga Salwa.

Menjerit kecil Salwa dibuatnya. Salwa memuncung. Kemudian dia tersengih.

"Relaks, Yan. Kenapa nak tension-tension gini? Kau takut sangat tak dapat pikat Si Haziq tu, kenapa? Kau tu lebih comel daripada budak-budak perempuan kat kolej kita la. Peluang kau lebih cerah Yan. Kalau kau risau sangat, kau bagilah surat cinta kau pada Haziq. Bak kata pepatah, siapa cepat, dia dapat."

Salwa menghirup perlahan gelas teh tarik mamak kegemarannya. Kalau dah sejuk tak rasa dah nikmat teh yang sudah ditarik-tarik oleh Abang Ravi tu tadi.

Azyan menongkat dagu. Tak berkerdip mata dia pandang cara Salwa menghirup teh tarik. Control ayu Si Salwa ni. Aku tahulah kau tengah curi perhatian mamat duduk selang dua meja dari kita tu. Menggatal betul kau, Salwa!

"Mamat bermisai lebat itu pun kau berkenan, Wawa," komen Azyan.

Taste Salwa memang agak pelik. Lelaki yang botak licin pun dia boleh kata macho.

"Tu taste akulah, Yan. Aku suka. Lagi-lagi kalau ada misai melentik macam ayah kau. Macho…."

"Suka hati kaulah, Wawa."

Azyan memulas penutup botol Coke yang dipesan. Minuman kesukaannya sejak azali lagi. Wajah kacak Haziq terbayang di ruang mata Azyan.

Azyan pun mulalah imbas kembali pertemuan pertama dia dengan Si Haziq tu. Jika tidak kerana peristiwa dia selamatkan seekor kucing dari dilanggar motosikal Haziq, dia tidak berpeluang berkenalan dengan mamat tu.

"Awak tak apa-apa?"

Suara yang ada nada kerisauan itu berjaya membuatkan hati Azyan cair. Haziq tidak kisah dengan motosikalnya yang sudah terbabas masuk ke dalam longkang. Dia lebih pentingkan keadaan Azyan, tu yang best. Juga tidak hiraukan luka-luka kecil di tubuhnya. Itu buat Haziq nampak gagah pada Azyan.

Azyan bingkas bangun sambil memaut kucing yang diselamatkan tadi.

Apa lagi buatlah muka yang lemah lembut seorang gadis ayu. Hipokrit sungguh!

"Tak apa-apa. Sikit aje," balas Azyan dengan selembut-lembut suaranya.

Ala… Azyan bukannya kisah sangat dengan luka-luka kecil. Kan ke dia gadis yang gagah. Tak rocklah luka sikit dah menangis, beb. Ini Nur Azyan, anak Tuan Mejar Idris.

"Sikit awak cakap? Tengok lengan awak tu, berdarahlah."

Haziq keluarkan sapu tangan dari poket seluarnya. Dengan berhati-hati, dia membalut luka pada lengan Azyan.

Aduh! Hati Azyan dah dicuit dek keprihatinan Haziq. Timbul simbol love dalam anak mata Azyan.

"Terima kasih."

"Saya yang patut ucapkan terima kasih pada awak. Kalau bukan kerana awak, mesti saya dah langgar kucing yang comel ini."

Haziq tersenyum. Dia usap lembut bulu kucing yang berada dalam pegangan Azyan itu.

Memang cantik senyuman Haziq. Merah padam wajah Azyan. Kelu lidah Azyan nak bersuara.

"Awak pun comel macam kucing ni," sambung Haziq lagi. "Alamak! Saya dah lewat ni. Saya gerak dululah, ye."

Dia berlari-lari anak ke arah motosikalnya. Mengangkat motosikal yang jatuh.

Seketika Haziq hilang dari pandangan mata Azyan. Azyan terpaku. Rasa terawang-awang dengan pujian Haziq tadi. Dia kata aku comel… yes! Aku dah jumpa! Aku dah jumpa bakal permaisuri hatiku!

Apa pulak permaisuri hati kau, Cik Nur Azyan oiii! Lelaki mana boleh jadi permaisuri. Raja yang bertakhta di hatiku, barulah betul.

Azyan tersenyum-senyum sampai lupa air Coke yang dituang sudah berbuih-buih keluar dari gelasnya.

Salwa geleng kepala. Berangan teman seorang ni. Dia ketuk perlahan kepala Azyan.

"Adei! Kau nak kena belasah dengan aku ke Wawa?" gerutu Azyan.

"Kau tu berangan sampai ke planet mana? Tengok air kau dah tumpah atas meja ni," desis Salwa.

Azyan tersentak. Cepat-cepat dia berhenti dari menuang. Dia tarik nafas panjang.

"Kau berangankan Haziq lagi, ya?"

"Sibuklah kau ni Wawa."

"Yan…Yan…."

Salwa mencuit-cuit bahu Azyan.

"Apa lagi ni?"

"Abang Zuan kau and the geng."

"Lantak pi dengan dialah. Abang Zuan memang ‘penduduk tetap’ (selalu lepak) kat kedai mamak corner ni. Kau nak hairan apanya?"

"Yang aku hairan sebab mamat tadi tu ada dengan abang kau sekalilah."

Salwa tudingkan jari ke arah Azuan dan geng-gengnya.

Lantas Azyan berpaling. Memang betul kata Salwa. Mamat tadi tu satu kumpulan dengan abangnya, Azuan. Azyan hentak tangan atas meja. Dia bingkas bangun, tak puas hati! Bukan dengan mamat tu, tapi dengan abangnya. Kebelakangan ini Azuan tidak lagi ajak dia main bola bersama.

"Yan…."

Salwa menurut langkah Azyan merapati meja Azuan and the geng.

"Ehem… ehem!" Azyan berdehem.

Azuan yang asyik berborak angkat kepala. Dia buat muka poyo. Adik kesayangannya pun ada minum di sini jugak. Dia pandang Salwa di sebelah Azyan.

Salwa tersengih sambil jongket bahu.

"Ya… ada apa yang abang boleh bantu adik kesayanganku?" soal Azuan.

Azyan mencebik. "Jangan buat-buat tidak tahu, ye."

Azyan menunjukkan kepalanya.

Azuan menjuihkan bibirnya. "Ala... kena sikit aje tu. Kepala Yan kan keras? Takde hal, kan?"

Mamat tadi tu hanya membisu sambil mencekik mi goreng yang telah terhidang di atas meja. Malas nak ambil port dalam perbualan adik-beradik tu. Tak sangka pulak jumpa minah cun ni lagi. Dan lebih tak disangka-sangka, minah tu adik Azuan.

"Orang main bola tuju tiang gol, bukan tuju kepala orang. Reti ke tak reti main bola ni? Kalau tak reti, Yan boleh ajarkan. Nak skill siapa? Kaka? Ronaldo? Lampard?" perli Azyan.

Mamat tu senyap aje. Ligat menyuap mi gorengnya.

"Yan bukan main bola tapi hentak kaki orang. Itu sebab abang tak ajak Yan main bola dengan abang lagi dah. Abang boleh kira berapa orang member abang yang kakinya lebam Yan tackle."

Mamat itu masih senyap sambil meneruskan suapan.

Teman-teman Azuan ketawa. Kenal sangat mereka dengan adik Azuan ni. Comel tapi ganas. Nak mengurat kena fikir seratus kali!

"Argh! Siapa suruh dia orang kawal Yan ketat-ketat? Salah dioranglah, bukan salah Yan tau!" protes Azyan.

"Memang dah sahlah ni," celah mamat tadi yang dok mencekik mi goreng.

Dia angkat kepala. Lebar senyuman di bibirnya. Mi goreng satu pinggan dah habis dia pulun (makan) kasi licin. Lapar lepas main tadi.

Tak berkerdip mata Azyan melihat pemuda itu. Betul kata Salwa yang mamat ni ada stail ala-ala Korea Jepun. Kacak jugak tu. Apa ni, Yan? Kau nak menduakan Haziq ke? Azyan cepat-cepat membuang anasir yang ingin meracuni fikirannya. Haziq tetap yang terbaik. Hanya Haziq yang bertakhta di hati.

"Apa yang sahnya, Syakir?" soal Azuan.

Ooo… mamat ni namanya Syakir. Aik! Macam pernah kudengar namanya ini. Tapi di mana ya? Azyan garu kepalanya. Seketika… dia bulatkan biji matanya. Alamak! Syakir yang tu ke?

Mereka saling bertentangan mata.

Azuan kerutkan dahi, begitu jugak dengan budak-budak yang lain. Apa hal pulak ni? Syakir dan Azyan saling mengenalikah?

"Cicak kobeng!" Azyan bersuara lantang.

Azuan dan yang lain-lain tersentak.

Syakir genggam penumbuk. Dunia ini memang kecil. Patutlah muka awek cun ni familiar semacam. Hampir dia tidak kenali kerana imej awek ni dah banyak berubah.

"Gorilla, tak sangka kau dah banyak berubah ye. Patutlah aku tak berapa cam masa mula-mula jumpa kau tadi." Syakir tersengih.

Senyuman yang paling menyampah untuk dijadikan tatapan.

"Apa kau peduli cicak kobeng? Itu aku punya pasallah!"

"Elok kita dah berjumpa ni maka aku akan menuntut balik barang yang kau dah curi dari aku dulu. Setahun aku menunggu untuk bertentang dua mata dengan kau, tau! Kita memang ada jodoh," kata Syakir. Terangkat-angkat keningnya.

Azyan cebikkan bibir. Ada jodoh? Sorrylah Encik Muhammad Syakir bin Ilyas oiii! Hatiku sudah berpunya. Lagi satu, aku tidak pernah mencuri barang milik kau. Sedap-sedap hati aje tuduh aku curi barang dia.

Dasar cicak kobeng! Hidup lagi rupa-rupanya. Ingatkan dan melingkup (hilang) entah ke mana lepas STPM. Tak pun dah meninggal dunia!

Cik Nur Azyan… tak baik cakap begitu. Ya Allah! Jahatnya mulut aku ni.

"Hey! Aku tak pernah curi apa-apa dari kau, tau! Kau ingat aku kebulur nak ambik barang berharga kau tu! Ayah aku berduit, tau! Dia tak ajar aku mencuri! Porahhhh!"

Dengan cicak kobeng ni, Azyan memang tak pernah cakap elok-elok. Hentam sama menghentam! Pastinya cicak kobeng ini satu kolej dengan abang-abang aku termasuklah dengan aku sekali. Parah!

"Kau kenal dengan adik aku ni ke, Syakir?" Azuan mencelah.

Agaknya Syakirlah yang selalu Azyan cerita masa Azyan sekolah menengah dulu. Kalau bercerita tak pernah yang baik-baik. Asyik mengutuk aje kerjanya.

Itu sudah pasti. Kalau dah benci, mana ada main puji-puji, kan?

"Lebih dari kenal. Musuh tradisi masa aku form six dulu," balas Syakir.

"La… kau ke Syakir? Makin handsome kau ye. Dulu kat sekolah kau selekeh aje. Selalu buat hal dengan Azyan. Budak paling nakal katakan." Salwa menyampuk pula.

Banyak perubahan dilihat pada Syakir. Dulu kurus melidi sekarang dah agak tough. Handsomenya….

"Excuse me. Aku ni budak nakal terhormat, tau. Nakal-nakal aku tetap number one dalam carta sekolah. Mana gorilla tu boleh challenge," balas Syakir. Dia menjeling Azyan dengan ekor matanya.

Seram sejuk Azyan. Jelingan yang boleh menegakkan bulu roma Azyan.

"Yan… tak perlulah kau susah-susah nak cari jejaka tampan lagi gagah. Depan mata kau dah ada ni, ha. Syakir ni ada ciri-ciri yang kau inginkan. Budak pintar ni." Azuan menepuk-nepuk bahu Syakir.

Uwek! Nak muntah aku. Geli geleman bila difikirkan aku dipadankan dengan Si Syakir ini. Dulu aku ada jugak menaruh hati pada Syakir, tapi bila dah tahu siapa Syakir tu, minta maaflah! Syakir lelaki yang berbahaya. Kalau boleh aku mahu menjauhkan diri dari Syakir. Argh! Mengapakah aku harus dipertemukan dengan Syakir semula?! Azyan menjerit-jerit di dalam hati.

Lelaki inilah yang paling aku nak elakkan!

0 comments:

Post a Comment